Soothing Bell

MINDFULNESS

Tudatos jelenlét 

Aktuális programok 

Mi az a mindfulness?

A mindfulness maga a tudatos jelenlét. Tudatosan jelen vagyunk abban, ami itt és most történik velünk – a testünkben és a tudatunkban. Amikor belső történéseinkre figyelünk, lehetőségünk nyílik rá, hogy tetten érjük az automatikus reakcióinkat – ha pedig ez megtörténik, esélyt kapunk rá, hogy kilépjünk a programozottság világából, és tudatos döntéseket hozzunk. A mindfulness azoknak szól, akik nyitottabb, őszintébb életre vágynak.

 

Mi az MBSR?

MBSR = Mindfulness-Based Stress Reduction, azaz mindfulness alapú stresszcsökkentő program, amely egy Jon Kabat-Zinn és munkatársai által kidolgozott 8 hetes tanfolyam, amely ötvözi a buddhista meditációs tradíciót, a hatha jógát és a modern tudományos ismereteket, különösen a stresszelméleteket és a neurológia legfrissebb eredményeit.

 

Neked szól ez a program, ha

  • a stressz erősen meghatározza a mindennapjaidat;

  • folyamatosan agyalsz, pörögsz és nehezen kapcsolsz ki;

  • nem igazán tudsz annak örülni, ami van;

  • azt érzed, az élet csak elrohan melletted;

  • érdekel a meditáció és megtanulnád az alapjait.

 

Az MBSR programok eredményességét számos tudományos kutatás támasztja alá. A résztvevők már a 8 hét után érezhető változásokat érzékelnek. Néhány példa ezek közül: nyugodtabbá, megfontoltabbá válhatnak, felismerhetik a stresszt okozó mintázataikat és tudatosabb döntéseket hozhatnak, csökkenhetnek a stressztüneteik (pl. alvászavar), csökkenhet a fájdalomérzet, könnyebben mehet az elengedés stb. Összességében kevesebb szenvedéshez vezethet a program.

 

Az MBSR a szó hagyományos értelmében nem terápia, még csak nem is tanácsadás, inkább önmagunkkal való törődés. Jon Kabat-Zinn szerint, aki meditál, az önmagát gyógyítja.

Milyen témákkal foglalkozunk egy 8 hetes MBSR programon?

  • Bevezetés a mindfulnessbe. ’Automata pilóta’ üzemmódunk és annak hatásai az életünkre.

  • A tudatos jelenlét „Hogyan?”. Észlelésünk és a stressz kapcsolata.

  •  A jelenlét öröme. Viszonyunk a kellemeshez.

  • Kíváncsiság és nyitottság: odafordulás a nehézségeinkhez és a tapasztalataink teljeségéhez.

  • Tudatos válaszadás a stresszre. Új utak keresése.

  • A kommunikáció tudatossága. Békés viszony önmagunkkal és másokkal.

  • Tudatos életmód kialakítása, tudatos döntések.

  • Hogyan tudnék gondoskodni önmagamról? Hogyan tovább?

Mire számíts, ha csatlakozol?

8 héten át hetente egyszer tartunk egy 2,5 órás foglalkozást, s szinte minden héten megtanulunk és gyakorolunk egy-egy meditációs technikát. Emellett gyakorlati tudást is szerzünk a tudat és az érzelmek működéséről. Bár ez csoportos tanulási forma, de a munka lényegi részét mindenki otthon, önmaga végzi, az egyes technikákat mindenki egyedül gyakorolja. Akkor érdemes csatlakoznod, ha a tanfolyam időtartama alatt a hét legalább hat napján napi minimum 30 percet tudsz önmagadra szánni. Akkor érdemes eljönnöd a tanfolyamra, ha ezt tudod vállalni.

 

Fontos az elköteleződés: csak akkor derülhet ki, hasznos-e számunkra ez a módszer, ha mindennap, rendszeresen, több héten át gyakorolunk. Ha izmokat akarunk növeszteni, kitartóan kell sportolnunk. Ha tudatosságunkat, tudatos jelenlétünket akarjuk erősíteni, akkor hasonló kitartással kell a meditációkat is gyakorolnunk. Mire vége a tanfolyamnak, egészen biztosan tapasztalni fogunk valami változást az életünkben. Valamint kialakul egy elképzelésünk arról, hogy mely technika vagy mely technikák a leghasznosabbak a számunkra, és hosszú távon abban, azokban mélyülünk el.

Buddha

 
Aktuális
mindfulness programok

Mindfulness programjairól ezen a mindennapimenedek.hu oldalamon olvashatsz: 

 
Senior Couple Doing Yoga

„Mindenkinek javaslom a tanfolyamot, aki úgy érzi, hogy elveszik a mindennapokban, az események elsodorják és nincs kontrollja felettük. A tanfolyam segít abban, hogy megtanuljunk megállni és csak magunkra figyelni, miközben kapcsolatba kerülünk az érzéseinkkel, az érzeteinkkel. Ehhez nemcsak gyakorlati tapasztalatot, de elméleti tudást is kapunk. A 8 alkalom pedig elegendő arra, hogy ez ne csak egy pillanatnyi fellángolás legyen, hanem a mindennapjaink részévé váljon.”

KA

  • Grey LinkedIn Icon
  • Grey YouTube Icon